نحوه ی برخورد معلم با والدین دانش آموزان

 

یکی از مسائلی که همه ی معلمان با آن روبرو هستند ارتباط و برخورد با والدین دانش آموزان است. این امر در دوره ابتدایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ارتباط با والدین دانش آموزان گاهی اوقات موجب به دردسر افتادن معلمان می شود. معلمان با تجربه در اوایل شغلشان حتما توسط برخی والدین به چالش کشیده شده اند و از این موضوع مطلع اند. در این قسمت سعی شده تا انواع موقعیت هایی که یک معلم می تواند در هنگام برخورد با والدین قرار گیرد مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهایی ارائه شود.

والدینی که در روز ملاقات خیلی مشتاق هستند

ادامه نوشته

روش تدریس کشف مفاهیم

دریافت یا کشف مفهوم به مثابه روش تدریس ویادگیری

دریافت مفهوم ، « جستجو برای یافتن ، وفهرست کردن ویژگی ها با خصیصه هایی است که می توان از آن ها برای مشخص کردن نمونه های مربوط یا نمونه های نامربوط به یک طبقه اطلاعاتی ، استفاده کرد (  Burner  et al : 1967   ) » .

دردریافت یا کشف مفهوم ، مطلوب است، دانش آموز، ویژگی هایی از یک طبقه تعیین کند که پیشتر در ذهن فرد دیگری شکل گرفته است. او این کار را باید از طریق مقایسه ی نمونه ها انجام دهد. نمونه ها معمولا دارای یک دسته خصیصه یا ویژگی اند.

برای ارائهچنین درسی، نیاز داریم تصویری روشن از طبقه اطلاعاتی در ذهن داشته باشیم. برای مثال، مفهوم «صفت» را در نظر بگیرید. صفت ها از طبقه واژگان هستند.از این رو، چند واژه انتخاب می کنیم که دارای ویژگی صفت هستند و چند واژه دیگر انتخاب می کنیم که ویژگی صفت راندارند،نمونه منفی خوانده می شوند واژه هایی که ویژگی صفت را دارند، نمونه مثبت نامیده    می شوند. واژه ها را در دو ستون به دانش آموزان ارائه می دهیم. واژه های دو ستون زیر را در نظر بگیرید.

ادامه نوشته