معرفي كتاب راهنمای معلم در ارزش یابی توصیفی

 

      دانلود كتاب

ارزشیابی کیفی توصیفی

 

نقد و بررسی ارزشیابی کمی و کیفی توصیفی

Image result for ‫دانش آموزان‬‎

نقد و بررسی ارزشیابی کمی و کیفی

چکیده:

در این مجموعه تلاش کردیم که نگاهی گذرا بر ارزشیابی کمی وکیفی_توصیفی داشته باشیم و اهدافی راکه در فراگیران مورد انتظار است به رشته تحریر درآوریم.در واقع در این مباحث ابتدا به نقدو بررسی ارزشیابی کمی وکیفی_توصیفی پرداخته ایم وسپس مشکلات محور قرار دادن امتحان را در نظام ارزشیابی و اضطراب،ایجاد رقابت،تقلب و...از آن را یادآور شده ایم و اینکه امتحان در واقع یک نوع نگرش منفی به درس و مدرسه را در فراگیر تداعی می کند و ارزشیابی به عنوان بخش جدایی ناپذیر فرایند یاددهی یادگیری است چه به صورت گروهی وچه به صورت فردی و در واقع بر نوآوری و خلاقیت در این روش باید تأکید نمودکه همراه با رعایت قواعد اخلاقی و انسانی است که در نهایت منجر به بهبود یادگیری همه جانبه همراه با افزایش بهداشت روانی،افزایش اعتماد به نفس و... می شود ودر انتها اشکالات وارده بر روند اجرایی این طرح را متذکر شده ایم.

کلمات کلیدی:ارزشیابی،ارزشیابی کمی،ارزشیابی توصیفی.....

ادامه نوشته

استفاده از انواع ارزشيابي  (با تاكيد بر روش خود ارزشيابي ، همسال سنجي و بازخورد توصيفي)

 

استفاده از انواع ارزشيابي

وزارت آموزش و پرورش

سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان

مديريت آموزش و پرورش شهرستان شهرضا

 

 

استفاده از انواع ارزشيابي

(با تاكيد بر روش خود ارزشيابي ، همسال سنجي و بازخورد توصيفي)

 نويسنده: سيد شهرام اسدي  

چكيده :‌

ارزشيابي واژه‌اي است كه امروزه در بين دست‌اندركاران حوزه‌هاي مختلف علوم انساني به خصوص آموزش و پرورش و حتي عامه مردم چنان گسترش يافته كه گويي معناي آن براي همه بديهي است و حال آن‌كه اين مفهوم با گذشت بيش از يك صد سال از بحث‌هاي تخصصي آن هنوز از تعريفي جامع و مانع از طرف صاحب نظران و علماي تعليم و تربيت برخوردار نگرديده و براي كسب آگاهي درباره آن به ناچار بايد از ديدگاههاي مختلف صاحب نظران نقل گردد.

بزعم«آيزنر‌»[1]) 1979) و «تايلر» [2](1950) يكي از سه عنصر عمده برنامه درسي، ارزشيابي آموزشي مي‌باشد كه دو عنصر ديگر آن را هدفها و روشهاي آموزشي تشكيل مي‌دهند.  با وجود اختلاف نظر علماي تعليم و تربيت بر سر تعداد عناصر برنامه درسي تا حدود زيادي اتفاق راي بر سر اين سه عنصر به چشم مي‌خورد، رابطه اين سه عنصر در جريان برنامه درسي تعاملي است.....

ادامه نوشته

انواع بازخوردها در ارزشیابی

بازخورد

در هر نظام ارزشیابی عنصر " بازخورد" وجود دارد. در واقع ، ارزش یابی بدون بازخورد ناقص و نا تمام خواهد بود.

یکی از فعالیت های مهم معلم در فرآیند یاد دهی و ارزش یابی، ارائه ی بازخوردهای مؤثر و پیوسته است. بازخورد، در واقع فعالیتی است که جریان یادگیری را در کلاس عمق می بخشد. بازخوردهای توصیفی، به دلیل سهولت در برقراری ارتباط و انتقال دقیق تر منظور و مقصود معلم ، از عهده ی این منظور بهتر بر می آید. بازخوردهای توصیفی در واقع انعکاس داوری معلم نسبت به فعالیت هاو نتایج یادگیری دانش آموز است. فعالیت های یادگیری دانش آموز از طریق بازخورد، در مسیر انتظارات آموزشی قرار می گیرد. با وجود بازخورد توصیفی است که ارزش یابی، رشد دهنده، توانمند ساز و پویا می شود.

با دریافت هر بازخورد، برای دانش آموز روشن می شود که در چه وضعیتی قرار دارد و باید به چه فعالیت هایی بپردازد. هم چنین چه انتظاراتی از او دارند و کدام انتظارات آموزشی ، اهمیت بیشتری دارد. در حقیقت بازخورد ، هسته ی مرکزی فرآیند یاددهی یادگیری است......

ادامه نوشته